Mnóstwo osób inwestujących w Poznaniu w nowe mieszkania deweloperskie do wykończenia ich wnętrz często wyprowadza się z poprzedniego lokalu, jego sprzedaż za dobrą cenę zwiększy budżet remontowy, pozwoli na zakup dodatkowych, wpływających na komfort detali wykończenia i wyposażenia, ale żeby dobrze poprzednie lokum sprzedać, należy je właściwie przygotować, jeśli ktoś nie czuje się na siłach w tej materii, zawsze może skorzystać ze specjalnej usługi, profesjonalna operacja przygotowania i sprzedaży lokalu mieszkalnego funkcjonuje pod nazwą Home Staging.
Ideą Home Staging (w prostym tłumaczeniu na język polski: wizaż nieruchomości), jest zwiększenie atrakcyjności mieszkania poprzez dokonanie optymalnie niewielkich, racjonalnych zmian w urządzeniu wnętrz, tj. w wystroju czy sferze użytkowości, poniesione przez odbiorcę usługi koszta remontu / metamorfozy, mają zaprocentować wyższym profitem za sprzedaż, zatrudniona, parająca się tą profesją firma, zajmie się też skutecznym zaprezentowaniem mieszkania na sprzedaż lub wynajem, czyli znalezieniem potencjalnego i zdecydowanego klienta.
Branża nie jest niczym nowym na polskim rynku usług, jakkolwiek nie każdemu poznaniakowi znana, według niektórych opracowań, po wdrożeniu usługi Home Staging, wartość nieruchomości może przeciętnie wzrosnąć aż o 10 %, a czas sprzedaży skrócić się średnio o 40 %, oba parametry są bardzo istotne, biorąc pod uwagę, często napięty budżet remontowy inwestora oraz sporo mieszkań znajdujących się w ofertach biur nieruchomości.
Grupa zatrudnionych fachowców ma doświadczenie w branży architektury wnętrz, materiałów wykończenia i wyposażania, zaimplementowania koniecznych zmian, ale zanadto nie nadwyrężających portfel inwestora, dzięki Home Staging, potencjalny kupiec lokalu, naturą rzeczy zwracający uwagę na wygląd pomieszczeń, czystość, ich design, stylistykę, porządek i detale wykończenia oraz sprzęty, determinujące aspekt przemyślanego zorganizowania przestrzeni, doceni te elementy i na pewno złoży interesującą ofertę, satysfakcjonującą sprzedającego, uporządkowane, dobrze utrzymane, ergonomiczne i schludne mieszkanie, będzie oczywistym kluczem do znalezienia kupca.
Aby jednak zachować dodatni stosunek poniesionego wkładu na remont / modyfikację do różnicy w cenie lokalu między stanem sprzed zmian i po ich wprowadzeniu, należy dokonać uprzedniej analizy, do tego zadania służy właśnie usługa Home Staging, zatrudniony specjalista, home stager, przygotuje opracowanie zawierające proponowane zmiany w lokalu, ich wstępną wycenę realizacji oraz prognozę na ile poprzez te działania zwiększy się wartość nieruchomości, gdyż trzeba zważyć, że lokal w sytuacji fatalnego stanu technicznego całej jego substancji, detali wykończenia i wyposażenia, może się nie kwalifikować w sferze opłacalności, do poniesienia kosztów remontu, który wówczas musiałby być bardziej gruntowny.
Generalnie idea wizażu nieruchomości jest zmiana nieciekawego, standardowego i szarego mieszkania w Poznaniu, w obiekt pożądania, odnalezienie w nim potencjału, ale wszystko w relatywnie krótkim czasie oraz przy nakładzie optymalnie niewielkich środków finansowych, następnie dość szybkie znalezienie zdecydowanego kupca.
Home stager ma odświeżyć pomieszczenia, głównie dodatkami i kolorami, dobrze je zorganizować, należycie urządzić w akceptowalnym stylu, bazując głównie na elementach już istniejących w lokalu, doradzi w kwestii jego ergonomii, ale zajmie się także posprzątaniem lokalu, do jego zadań należy ocena stanu technicznego wnętrz, wizerunku, stylizacji, zaproponowanie kilku opcji na –
uatrakcyjnienie mieszkania, wykonanie profesjonalnych zdjęć do umieszczenia w ogłoszeniu.
Do elementów zniechęcających kupującego głównie zaliczyć należy:
– zagracenie przestrzeni niepotrzebnymi meblami, sprzętami, będących w zbyt dużej ilości w stosunku do wielkości pomieszczenia
– nieergonomiczny i niepraktyczny układ powyższych detali
– wizualny chłód czy odczucie przytłoczenia bijący z wnętrz przejawiający się m.in. niewłaściwą kolorystyką ścian, wyposażenia
– przestarzała, niemodna stylistyka, bez ducha nowoczesności
– brak porządku, nie pierwszej świeżości detale wykończenia i wyposażenia, uszkodzone drzwi, niedomykające się okna, etc.
– niedziałający czy uszkodzony sprzęt, usterki w substancji instalacji elektrycznej czy hydraulicznej, zacieki, grzyb, kurz (tzw. pajęczyny)
– złej jakości zdjęcia, które zostały umieszczone w ogłoszeniu czy niezachęcająca treść
Co zaś nakłoni do kupna mieszkania?
Biorąc pod uwagę, że większość z nas jest wzrokowcami, podstawowa sprawa to sfera wizualna, kwestia oświetlenia, kolorów czy nie zagracenia ma spore znaczenie, podstawowe składniki stworzenia atrakcyjnej przestrzeni to; czystość, brak bałaganu, kolor i ergonomia, przed okazaniem lokalu trzeba go dokładnie posprzątać, wyrzucić zniszczoną wykładzinę, dywan, usunąć osobiste akcenty, zdjęcia rodzinne, z wakacji, pamiątki rodzinne, ekscentryczne dekoracje, nietuzinkowe i awangardowe detale, może w odczuciu tylko sprzedającego, oślepiające, jaskrawe barwy i pstrokaciznę w sferze barw, desenia czy tekstury, skuteczna będzie stonowana i neutralna kolorystyka (biel, beż, jasne szarości, ciepłe pastele), żywsze kolory tylko jako akcenty w postaci dodatków (kapa, poduszka, firanka, etc.), to też nienarzucająca się, bezpretensjonalna i nieekstrawagancka stylistyka wykończenia bazująca na gładkiej teksturze, nieuszkodzonych i świeżo pomalowanych ścianach, bez nadmiaru głębokiej faktury dekoracyjnego tynku, cegiełki, betonu architektonicznego, kupujący ma wejść do zadbanego miejsca, poczuć się jak u siebie, wyobrazić sobie, że może to być jego wymarzone gniazdko, że wprowadzi wyłącznie kosmetyczne zmiany i może się wprowadzać, te pierwsze wrażenia są niezwykle istotne, mogą go zachęcić lub też zniechęcić.
Kupującemu należy stworzyć wrażenie przestronnych wnętrz, na ile oczywiście się da, funkcjonalnych i jasnych, dających możliwość zamieszkania od razu, bez konieczności przeprowadzania nawet niewielkiego remontu, przed sprzedażą często trzeba poprawić wizerunek lokalu mieszkalnego, niekiedy nawet poprzez jego właściwe pomalowanie, może wymianę paneli podłogowych, kilku szaf, brodzika, kabiny prysznicowej, umywalki, paru lamp, wyrzucenie starego fotela, usunięcie nieciekawej tapety, boazerii, wprowadzeniu paru detali powodujących, że przestrzeń mieszkalna nabierze sznytu, zgodnego z obowiązującymi trendami.
Mocnymi punktami mieszkania zawsze będą łazienka oraz kuchnia, są to miejsca kształtujące opinię o stanie technicznym lokalu, szczególnie mają być higienicznie czyste i funkcjonalne, nie muszą być nowe, ale powinny wyglądać przyzwoicie, nie mogą być zniszczone, zaniedbane, w żadnym razie nie do końca dobrze umyte, ich remont przez firmę wykonawczą i urządzenie zazwyczaj najwięcej kosztuje, zatem potencjalnego klienta zrazi konieczność większej modernizacji tych wnętrz, a dobrze przemyślana modyfikacja tylko pewnych elementów wykończenia i wyposażenia, które w tych wnętrzach troszkę się zużyły, jak blat kuchenny, cokoły, może zdziałać bardzo wiele, w łazience na staromodne płytki można położyć specjalną farbę, przykleić miejscowo np. szkło lacobel, lustro, wymienić parę sprzętów na nowe, umieścić świeżo i nowo wyglądające dodatki, jak dywanik łazienkowy, designerskie ściereczki, w kuchni zeszlifować i pomalować drewniany blat stołu, w przedpokoju położyć na podłodze cienki panel LVT na klej wypełniacz, bez zrywania starych płytek, itd., czasami proste pomysły, niekiedy półśrodki, nie wymagające sporych nakładów finansowych, zwrócą się z nawiązką w postaci dobrej ceny za mieszkanie i jego szybką sprzedaż na poznańskim rynku.
Skorzystanie z usługi firmy pomagającej wykreować właściwy wizaż lokalu do sprzedaży, może się okazać tak samo istotną i trafną inwestycją, jak zatrudnienie projektanta czy profesjonalnego wykonawcy dla aranżacji, remontu i urządzenia naszego nowego lokum.
Polecam inne artykuły:
Styl skandynawski w aranżacji wnętrz.
Jak czytać i rozumieć rzut mieszkania?
Przedzielamy pokój – jakiej użyć technologii?
Detale wykończenia a pozbywanie się toksyn z naszych wnętrz.
Artykuł opracował: Wojciech Gosliński
Data publikacji: 05.02.2019