Nazwa zwyczajowa koloru, czy numer na wzorniku NCS?
Wybierając kolor często mamy już jakąś koncepcję, wizję, jak chcemy pomalować wnętrze mieszkania.
Możemy oprzeć się na ogólnie przyjętym nazewnictwie, mając na względzie modę na jakiś konkretny kolor,
bądź próbować powielić kolor widziany na jakimś folderze, reklamie lub u znajomego, który przykuł naszą uwagę. Używamy wówczas nazwy koloru, niekiedy o swojsko brzmiącej nazwie, jak beżowy, pomarańczowy a innym razem inspirują nas nie kolory, a same nazwy dość egzotycznie i tajemniczo brzmiące jak: indygo, róż indyjski czy róż wenecki. To, że lubimy jednak nazywać kolory, wykorzystują, pewnie z pożytkiem dla odbiorcy usługi remontowej (w sferze pobudzenia wyobraźni), firmy produkujące gotowe, pokolorowane farby, prześcigające się w wyszukanym i wybujałym nazewnictwie stymulującym zmysł wyobraźni, często opierając się na charakterologii danego koloru, choć nie zawsze. Formą wyboru koloru jest korzystanie z wzornika kolorów, np. NCS albo bazowanie na gotowych kolorach oferowanych w markecie remontowym, posługiwanie się nazwami jest rzeczą całkowicie umowną, wynikającą z faktu, że każdy z nas inaczej postrzega różne barwy. Jest zbyt wiele kolorów, odcieni i pochodnych aby dla wszystkich znaleźć nazwę, druga sprawa to fakt, że każdy z nas może inaczej nazwać ten sam kolor, ponieważ nie mamy możliwości percepcyjnych umożliwiających nam dokładnie scharakteryzować każdy odcień jakiejś barwy. Możemy się zatem posługiwać nazewnictwem kolorów wyłącznie subiektywnie i umownie, chociaż może to stanowić bazę do wyboru właściwej barwy, gdy będziemy posługiwać się już wzornikiem kolorów NCS zawierającym około 2000 odcieni.
Jak więc nazywamy kolory?
alabastrowy – umownie jest to jedna z najczystszych bieli
amarantowy – pochodna szkarłatnego, mieszanina czerwieni wpadającej w róż z nutą fioletu
beżowy – kolor kawy mocno rozbielonej mlekiem
biskupi – jest kolorem różowofioletowym
bordowy – bardzo ciemny czerwony
brązowy – czysty brąz
brunatny – ciemny brąz złamany szarością
brzoskwiniowy – zbliżony do pomarańczowego, zabarwiony kremem
buraczkowy – ciemna czerwień z podbarwieniem fioletem
burgund – głęboka czerwień odrobinę jaśniejsza od bordowego
bursztynowy – nazwa pochodzi od koloru minerału
ceglasty – kompozycja pomarańczowego i czerwonego
chabrowy – mieszanka niebieskiego i fioletu
cielisty – to kolor brzoskwiniowo-perłowy z dodatkiem odrobiny różu
cynamonowy – jasny brąz złamany kolorem żółtym
czerwony – czysta czerwień
czekoladowy – czysty odcień ciemnego brązu
écru – bardzo delikatna żółć i szarość w jednym
fioletowy – czysty fiolet
fiołkowy – to rozjaśniony fioletowy
fuksja – to barwa, będąca połączeniem niebieskiego oraz czerwonego w identycznych proporcjach, stanowi jaśniejszą odmianę purpury
gołębi – połączenie szarości z nutą jasnego niebieskiego
granatowy – to ciemny niebieski
grafitowy – jest szaroczarnym kolorem
groszkowy – jest kolorem zgaszonym, jasnym zielonym
hebanowy – intensywnie brązowy, prawie czarny kolor – barwa drewna
indygo (indygowy) – znajduje się pomiędzy niebieskim a fioletowym
jaśminowy – rozbielony jasno zielony
kakaowy – połączenie brązu i beżu
kanarkowy – jest intensywnym żółtym kolorem
karmazynowy – jest kolorem ciemnym czerwonym delikatnie złamany fioletem
karminowy – to połączenie czerwieni z bardzo ciemnym różem
kasztanowy – to ciemny błyszczący brąz z dodatkiem głębokiej czerwieni
khaki – kolor płowy, wyblakły żółtobrązowy, inaczej kolor ziemi
koralowy – połączenie pomarańczowego, różowego i delikatnej czerwieni
kość słoniowa – jest kolorem żółto-biało-kremowym
kremowy – pochodna jasnego beżu, bardzo jasnego żółtego, odrobinę wpadający w szary
lawendowy – jest łagodnym lekko szarym fioletem
lazurowy – jest to rozjaśniony niebieski
liliowy – melanż różu z fioletem
łososiowy – kompozycja pomarańczowego i różowego
mahoniowy – jest kolorem czerwono-brązowym – barwa drewna
malachitowy – to bardzo mocno nasycony zielony kolor
malinowy – wyrazisty, ciemny i intensywny róż
marchewkowy – pomarańczowy złamany żółtym
miętowy – jest to jasna zieleń z lekkim podbarwieniem błękitem
miodowy – intensywny żółty z dodatkiem pomarańczu
mleczny – mieszanka kremowego, biało żółtego i śmietankowego
modry – kolor pomiędzy błękitem a intensywnym niebieskim
morelowy – bliski pomarańczowego z lekkim odbiciem różu
morski – powstał przez połączenie niebieskiego i zielonego
niebieski – czysty niebieski
oliwkowy – fuzja ciemnozielonego, ciemnożółtego
orzechowy – żółty złamany jasnym brązowym
perłowy – inaczej kolor masy perłowej
piaskowy – to połączenie jasnego beżu i bardzo jasnego delikatnego różu
pistacjowy – jest kolorem jasnym i delikatnym zielonym
platynowy – to kolor srebrzystobiały
płowy – kolor bladożółty złamany szarością
pomarańczowy – inaczej oranż
popielaty – czysty popiel
purpurowy – fioletowy zmieszany z czerwonym
róż indyjski – powstał przez zmieszanie różowego i brązowego
róż wenecki – mieszanka beżu, różu i jasnego brązu
różowy – wynik rozbielenia koloru czerwonego
rubinowy – nazwa pochodzi od koloru minerału
rudy – jasno czerwono-brązowy
seledynowy – kolor ten to bardzo delikatna i jasna zieleń
słomkowy – to delikatny, lekko zgaszony żółty kolor
siny – jest kolorem niebieskim z przewagą szarości
siwy – to kolor jasny szary
srebrny – jest rozjaśnionym i błyszczącym szarym kolorem
stalowy – to chłodny odcień szarości
stare złoto – to ciemna żółć podbarwiona kolorem siwym
szary – idealnie w połowie pomiędzy białym, a czarnym
szkarłatny – to bardzo ciemny czerwony
szmaragdowy – dokładnie w połowie między morskim a zielonym
śliwkowy – jest fioletem złamanym brązem
trawiasty – to jasna, soczysta zieleń
turkusowy – to kolor niebieskozielony
ugier – jest kolorem jasnobrązowym
umbra – czekoladowy złamany ciemnym żółtym
wiśniowy – zwany też rdzawym
wrzosowy – to jasny fiolet i kolor kwiatu
zieleń butelkowa – to ciemna zieleń z nutą szmaragdowego
zieleń wiosenna – połączenie żółtego i zielonego
zieleń zgniła – bardzo ciemny żółtozielony
zielony – czysta zieleń
złocisty – mocny żółty kolor, złamany jasnobrązowym
złoty – złamany żółty, ma oddawać kolor minerału
żółty – czysty żółty
Opracowanie: Wojciech Gośliński
Data publikacji: 30.09.2018